פתח דבר ודברי רקע

tantawi6546541בעקבות מינויו של שר ההגנה המצרי – מושיר (פילדמרשל) טנטאוי למושל מצרים, בעקבות הדחתו של הנשיא מובארק, התפרסמו כתבות שונות אודותיו, בתקשורת ובאתרי אינטרנט מצריים, המתארות את פועלו וגבורתו במלחמות השונות בהן נטל חלק. כתבות אלה מבוססות על זכרונותיהם של קצינים מצרים בכירים, ששרתו עם טנטאוי בתקופות שונות, ובכלל זה במלחמת יום הכיפורים.

כתבה זו מתייחסת למצב בעבר בו כל השבחים יוחסו לנשיא מובארק, שפיקד על חיל האוויר המצרי במלחמת יום הכיפורים, בעוד היא מתעלמת מתרומתם ומעשי הגבורה של שורה של מפקדים, כולל טנטאוי שפיקד על גדוד חי”ר 16, בחטיבת חי”ר 16, במסגרת דיוויזיה 16 בקרבות “החווה הסינית”.

בכתבה יש התייחסות, בהתבסס על דבריו של לואא’ (אלוף) קמ”ט (קצין מטה) אסמאעיל אחמד עטיה, ששימש באותה עת כמפקד גדוד 18, בדרגת מקדם (סא”ל), שהיה ממוקם באזור צומת “טרטור” – “לכסיקון”, ללחימתם של הגדודים 16 ו-18 ב”חווה הסינית”.

הכתבה מתארת את לחימת גדוד החי”ר 16 באזור “טרטור” 42 ולראשונה, ממקור מצרי, שהיה בשטח ופיקד על הקרב, את הלחימה בצומת “טרטור” – “לכסיקון”.

מהכתבה (וממקורות נוספים) אנו למדים שבצומת “טרטור” – “לכסיקון” היה ממוקם גדוד חי”ר מתוגבר בטנקים ובנשק נ”ט.

תורת ההגנה המצרית גורסת שכל גדוד חי”ר, הממוקם בחזית המערך ההגנתי, יתוגבר בפלוגת טנקים מגדוד הטנקים החטיבתי. בכתבה שלהלן מצויין כי “.. נבחרה קבוצת צלפים מן הפלוגות, שמנתה 15 טנקים”. בהתבסס על תיאור זה, ניתן לקבוע, בוודאות, שהגדוד תוגבר בכ-15 טנקים ואולי גם יותר מהגדוד החטיבתי. כל הטנקים האלה שולבו להערכתנו בקרב באזור צומת “טרטור” – “לכסיקון” וזאת לאור מיקומו של הצומת..
תקן גדוד חי”ר מצרי היה 27 מרנ”טים (מטול רקטות נגד טנקים) מסוג RPG-7. בהתבסס על תורת הלחימה המצרית, על מחקרים וספרות מיקצועית ועל כתבה זו, יש להניח כי הגדודים 16 ו-18 תוגברו בצוותי מרנ”טים נוספים מראש בציוות הקרבי.
תורת הלחימה ופקודת המבצע המצרית ל”מבצע בדר” דגלה בתיגבור חטיבות החי”ר וגדודי החי”ר ביחידות טילי נ”ט סאגר. יש להניח כי כל אחד מהגדודים תוגבר בלפחות מחלקת סאגר – 4 צוותים.
ידוע לנו כי במהלך הלחימה, בליל ה-15-16.10.1973, תוגבר גדוד 18 בנשק נ”ט וטנקים. “מפקד חטיבת חי”ר 16, עקיד עבד אל-חמיד עבד אל-סמיע הורה לשלוח מספר גדול של ציידי טנקים מגדודי החטיבה לאזור כפר אל-ג’לאא’ [“אמיר” – א.ר.] כדי להשמיד את טנקי האויב שהצליחו לחדור למוצב והתקדמו צפונה בכיוון הכפר, ….. ותגבור הגדוד שהותקף, הגדוד הימני [גדוד 18 חי”ר – א.ר.], בפלוגת טנקים, …” (ראה ספרו של ג’מאל חמאד – עמ’ 309 – לעיון בספר – נא הקש כאן). לא מן הנמנע, כי המערך תוגבר בטנקים נוספים ובנשק נ”ט.

הכתבה מוטה מאד לטובת הצד המצרי ולעיתים, עד כדי עיוות. לדוגמא: הכותב מתאר מצב שבו “.. ובשעה 20:30 החל האויב בהתקפה כוללת ומרוכזת על האגף הימני של הגדוד כשהוא מפעיל בה שלוש חטיבות שריון בכוח של 280 טנקים וכן חטיבת צנחנים ממוכנת, …”. לפי תיאור זה, הכוח, שלכאורה תקף את גדוד חי”ר 18 המצרי, בצומת “טרטור” – “לכסיקון” היה כוח אוגדתי – כל אוגדה 143!
גם אם הכתבה מוטה מאד לטובת הצד המצרי וגם אם יש בה אי דיוקים עובדתיים רבים, הרי שחשיבותה רבה בשפכה אור על לחימת חטיבת חי”ר 16 המצרית, בדגש על גדוד חי”ר 18 חי”ר וגדוד חי”ר 16 וזאת מפי מקור ראשון.

אלוף (מיל.) אמנון רשף                                                          תא”ל (מיל.) ד”ר דני אשר           
מפקד חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים                                אל”ם (מיל.) פסח מלובני

להורדת הקובץ או לצפייה במסך מלא - לחצו כאן