41 שנים למלחמת יום כיפור, סגן אלוף אבי גור, קצין טנקים בחזית הדרום במהלך המלחמה, מבקש שנפסיק לדבר על המחדל ונתמקד בגבורתם של החיילים שהובילו לניצחון צה”ל וישראל.

פורסם בעיתון “ידיעות חיפה”, 3/10/2014, מאת דורון סולומון

במהלך מלחמת יום כיפור סגן אלוף אבי גור היה קצין טנקים בחזית הדרום. סא”ל גור שירת בפלוגה ב’ בגדוד 52 תחת פיקודו של אלוף עמנואל סקל. ארבעים ואחת שנים לאחר מלחמת אוקטובר, מבקש סא”ל גור להפסיק לדבר על מחדל המודיעין והשיתוק בדרג הפוליטי, ולתת ביטוי לגבורתם של חיילי צה”ל שלמרות כל הקשיים הצליחו להוביל לניצחון.
“חודשים לפני המלחמה הייתי קצין טנקים בפלוגה ב’ בגדוד 52 של סגן אלוף באותם ימים עמנואל סקל. היה זה גדוד בחטיבה 14 בפיקוד אלוף אמנון רשף, ולאחר מכן, במהלך המלחמה, פעלנו תחת חטיבה 401 בפיקודו של רב אלוף דן שומרון ז”ל. הגדוד שלנו פעל על ציר המיתלה שהוא ציר כניסה עיקרי לסיני. התחלנו את המלחמה בהפתעה, לא מוכנים, עם הרבה בעיות ומחדלים בהכנת הצבא. ולמרות כל זאת, חיילינו, ששילמו בדם, יזע ודמעות, הביאו לשינוי וניצחון. מלחמת יום כיפור הסתיימה בניצחון”, קובע סא”ל גור ומסביר, “צהל שלט במרחב האווירי מעל ישראל מצרים, סוריה ועוד. חיל הים שלט במרחב הימים סביב ישראל. צבא היבשה כבש שטחים חדשים עד 40 ק”מ מדמשק ועד 100 ק”מ בדרך לקהיר. מעבר לכך, כ- 30,000 חיילי הארמיה ה-3 המצרית כותרו על ידי צהל בדרום תעלת סואץ.”
קצין השריון מתאר כיצד מהפתעה גמורה, יצא גדוד 52 למתקפת נגד, והעביר את המלחמה לצד המצרי. “כמי שהשתתף במלחמה מתחילתה בתעלת סואץ ועד לסיום אחרי 18 יום בכ”ח תשרי תשל”ד 24.10.73, אני חייב לציין כי המלחמה אומנם החלה עבורנו בקשיים רבים עקב מחדלים בהכנת הצבא אבל דווקא קשיים אלו הביאו לגבורת לוחמים ואחר כך לניצחון ברמת הגדוד וברמת הפיקוד הכללי. בהיבט הגדודי תפקידנו היה למנוע מהמצרים להגיע למיצרי המיתלה וכך עשינו. הימים הראשונים למלחמה היו הקשים ביותר בהם נפלו מרבית חבריי תוך השמדת כוחות מצרים שפתחו במלחמה. חצינו את תעלת סואץ על גשר הגלילים (זו הייתה לי הפעם הראשונה במלחמה שבדקתי את קיומה של דיסקית הזיהוי המתכתית על צווארי). האזור היה נתון להפגזות ארטילריה והסיכון גבוה. בהמשך נלחמנו באפריקה בארץ גושן…בהרי הגניפה…ועד לאחזקת קו החזית בקילומטר ה-101 בכביש סואץ קהיר. בכך היינו חלק מהכוח הישראלי שכיתר את 30,000 חיילים מצרים של ארמיה 3 המצרית. זהו הישג צבאי שנלמד במוסדות אקדמיים וצבאיים בכל העולם”.

סא”ל גור, שמרצה בשנים האחרונות בנושא מלחמת יום כיפור, אומר כי הניצחון הישראלי הביא לשינוי משמעותי במאזן הכוחות במזרח התיכון, ואף אפשר לארה”ב לבסס את כוחה באזור. “שרי ביטחון מימין ומשמאל, כמו משה ארנס ואהוד ברק, כתבו על ניצחון יום כיפור. מאות קציני צה”ל פנו לראשי הממשלה וביקשו להדגיש כי מדובר בניצחון, למרות שבמדינות ערב חוגגים את ניצחונם במערכה”, אומר סא”ל גור, “יש להבין כי ארה”ב ניצלה את ניצחון בעלת בריתה ישראל כדי לחזק את מעמדה במזרח התיכון ובעולם הערבי. אפילו נשיא מצרים סאדאת הודה בספרו כי בעקבות המלחמה החליט לעבור מתמיכת הסובייטים לאמריקאים. בסדרת הרצאות שלי השנה בנושא, אני נותן דגש להערכת הניצחון הצבאי של ישראל. השנה יורחב מעגל המדברים על הניצחונות במלחמת יום כיפור בבתי הספר בעצרות המשפחות השכולות. הפצועים. הלוחמים ומוסדות וארגונים. יש כאן מעבר מהתעסקות במחדל להערכת הניצחון וזו גם הנחית הרמטכ’ל בני גנץ ושר הביטחון יעלון. הדגש שלי בהרצאותיי הוא על הניצחון ברמה הצבאית מול צבאות אחרים בעולם שלקח להם זמן רב להתאושש.
אני מספר על היחידות בהן לחמתי בשנת 1973 תשל”ד. פלוגה ב’ גדוד 52 בפיקוד אלוף סקל, חטיבה 14 בפיקוד אלוף אמנון רשף, חטיבה 401 בפיקוד רב אלוף דן שומרון ז”ל. חטיבה 401 נחשבת כיום לחטיבת ההכרעה בצבא היבשה והוכיחה זאת במבצע צוק איתן. אני מספר על גבורת חברי לנשק והחברות שהובילה לרעות בקרב. זו מורשת הניצחון של מלחמת יום כיפור ואנו מאמינים שצריך לספר זאת בסגנון והגדת לבנך ביום ההוא. סיום המלחמה, יום הניצחון כ”ח בתשרי, כל שנה. אני עושה זאת גם ביחד עם נציגי המשפחות השכולות עד היום 40 שנה. זו חברות שנמדדת גם בדם יזע ודמעות ולא רק במספר הלייקים ברשת .מידי שנה מתפרסמים ממצאים מרעישים בעיקר על המחדלים. כל זה עמעם את הגבורה והחברות שהובילו למהפך בשדה הקרב ולניצחון הצבאי מהגדולים במדינת ישראל. והניצחון הוא העיקר. השנה, מספיק להסתכל בסוריה ועירק ולראות שאם לא מנצחים אז יש נרצחים”. השנה יצא הספר Soldier in the Sinai שכתב האלוף במיל ד”ר עמנואל סקל, מפקד גדוד 52 ביום כיפור, ולימים מפקד כוחות היבשה. בספר מופיעות תמונות שצילם לאורך המלחמה סא”ל גור, שתיעד את הקרבות במצלמתו. “עוד לפני עידן הצילום העצמי (הסלפי) צילמתי את הקרבות, הרגעים הקשים לאחר נפילת חברינו, ואת הרגעים ההיסטוריים”, אומר סא”ל גור, “ואת ניצחון ישראל במלחמת יום כיפור”.

צילום הכתבה:

 

FireShot 01112014 - 144759 - 502
אבי גור - 2